Svar: Skemad

13. november 2012

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at du har kunne bruge mit sidste svar og at du synes det går lidt bedre :)

Når du trapper ned i antallet af amninger i 7 måneders alderen, så foregår det normalt ved at amningerne om dagen erstattes af mellemmåltider. Ofte vil det være amningen om formiddagen, der forsvinder først og i stedet for at amme inden lur, så tilbydes din datter lidt frugtmos og vand af en kop. Amningen om eftermiddagen er ofte næste amning der fjernes og her erstattes med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og vand af kop.

Hvis din datter stadig ammes om natten, så fjernes natamningen ofte ved at afkorte amningen mere og mere, så hun tilsidst helt kan undvære og i stedet bruges et andet putteritual - kærtegn, holde i hånden, beroligende ord eller lignende. Om natten trappes altså ofte ud på en lidt anden måde end om dagen.

Det er helt okay at du i overgangen stadig ammer om eftermiddagen - altså både giver lidt grød/frugtmos og også stadig ammer, netop for at sikre at mælkeindtaget bibeholdes så hun ikke behøver søge det om natten. Det er bedre at hun ammer om eftermiddagen end kl 03 om natten :) Der skal naturligvis også være plads til at hun nogle gange kan være mere tørstig og vise ekstra behov for brystet og andre dage ikke har behov - på den måde er du nødt til at være lidt fleksibel :)

Når det er sagt, så kan du dog ikke regne med at din datter selv signalerer om hun har brug for mere eller mindre mad eller mere eller mindre mælk. Derfor er du ...

Annonce

... nødt til at styre tingene lidt - så nogle gange skal du holde lidt igen med skemaden, så hun ikke spiser så meget, at hun ikke vil tage imod brystet. Og andre gange skal du ikke tilbyde brystet, men i stedet tilbyde lidt skemad og vand, fordi du ved, at hun nu har brug for dette. Uden at børn skal puttes i kasser, så er det her at mine dagsplaner ofte hjælper, fordi det giver lidt idé om, hvor meget mad skal fylde i forhold til mælk, netop så din datters behov sikres bedst muligt :)

Appelsinbåde i hånden vil jeg normalt give uden skræl, så båden er blød og så hun kan sutte saften ud af den og så der samtidig er lidt hold på den. Appelsinbåde med skræl synes jeg personligt også har tendens til at give svie omkring munden ...

En melonbåd ville jeg godt kunne vælge at give med skræl, netop for at hun bedre kan holde den og styre den - men hun må også gerne få melon uden skræl - her er du nødt til at forsøge dig frem. Vælger du at give frugt med skræl, så køb altid økologisk, så du er sikker på at der ikke er sprøjtemidler i skrællen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Æble, pære og lignende vil jeg ikke give med skræl, da den type skræl meget let sætter sig fast i halsen. I det hele taget vil jeg passe meget på med at give hård frugt som netop æble, fordi det knækker let.

Frugtmos som mellemmåltid er små mængder - ½-¾ dl. vil normalt være passende for et barn i 6 måneders alderen og så lidt vand af kop og frisk frugt i hånden at gumle på ved siden af:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre